10 tips voor zoutarm eten

10 tips voor zoutarm eten

We spreken van zoutarm eten omdat zelfs in verse producten van nature, zout zit, ook als is het niet veel. Er zit zout in bijna alle producten uit de natuur, dus ook in groenten en vlees. De hoeveelheid zout is minimaal, maar dus echt zoutloos eten kan eigenlijk niet. Daarom spreken we ook van zoutarm of natriumarm eten.

Zoutarm eten, dat kan wel. Zoutarm eten is goed voor je, want mannen eten elke dag gemiddeld 9,9 gram zout, tegenover 7,5 gram zout per dag voor vrouwen. Dus ga bewuster om met zout, want zoutarm eten is gewoonweg beter voor je. De aanbevolen hoeveelheid zout is 6 gram. Zoutarm eten is 5 – 6 gram zout op een dag, dat is 1 gram minder dan de aanbevolen hoeveelheid van 6 gram. Daarom deze 10 tips voor zoutarm eten, om minder zout te eten.

Bewust zoutarm eten

Vaak stoppen we gedachteloos eten in onze mond, zonder te beseffen wat we eigenlijk eten en wat er allemaal in zit.  Ook kiezen we producten of bestellen we wat van de menukaart zonder echt te kijken wat de ingrediënten zijn. Ben er bewust van wat je bestelt of wat je eet, op deze manier zul je zien dat je vaak al weet wat zoute producten zijn en deze heel makkelijk kan vermijden door een ander gerecht te kiezen of een vergelijkbaar product te kopen of iets zelf klaar te maken.

Om het allemaal makkelijker te maken, want zo moeilijk is het eigenlijk niet, hieronder enkele tips om zoutarm te eten.

10 Tips voor zoutarm eten

  1. Koop géén kant en klaar maaltijden en dus ook geen kant en klare soepen en sauzen. (vermijd pakjes en zakjes waar mogelijk)
  2. Eet minder soep, maak liever een smaakvol voorgerecht met minder zout of maak soep van zoutarme bouillon of zelfgemaakte bouillon.
  3. Koop zoveel mogelijk verse producten, groenten én fruit.
  4. Kijk goed op verpakkingen in de winkel, heb je vergelijkbare producten, kies dan de producten die het minste zout bevatten of zoutarme producten.
  5. Koop geen gemarineerde, gepaneerde en voorbewerkte producten, deze zijn meestal erg zout of paneer met natriumarme paneermeel.
  6.  Vermijd alle producten die veel zout bevatten zoals gezouten vleeswaren, gerookte zalm, pizza.
  7. Maak gerechten op smaak met peper, knoflook, verse en kruiden zonder zout.
  8. Bak je eigen brood, zo heb je grip op het zout.
  9. Koop Emmentaler kaas in plaats van gewone Hollandse kaas, hier zit de meer dan de helft minder zout in.
  10. Vermijd snoep zoals drop, eet wat ongezouten nootjes in plaats daarvan of neem een stuk fruit.

Succes met koken, als je met liefde kookt smaakt alles lekker!