Zomers eten

zomers eten

Zomers eten 

Als de zomer is begonnen gaan we ook weer anders eten, geen zware kost meer, geen ovenschotels en stamppotten. Maar in de zomer eten we graag lichte gerechten, heerlijke salades en zomers fruit. Nu is het moment om te genieten van heerlijk zomerfruit zoals: meloen, aardbeien, frambozen, banaan, perzik, nectarines, mango en ananas. Fruit is natuurlijk heel erg geschikt in een zoutarm dieet, omdat er weinig tot geen natrium in fruit zit. Dus denk ook eens aan fruit als broodbeleg, zoals banaan en aardbeien, heerlijk!

 

Zomerse salades

Salades zijn ook heerlijk in de zomer en gelukkig is het niet moeilijk om een zoutarme salade op tafel te zetten. Maar vermijdt liever de kant en klare (maaltijd)salades want daar zit helaas weer veel zout in. De maaltijdsalades met gegrilde kip en kaas bevatten al snel 3 gram zout per salade. Kijk hier voor een aantal recepten van zomerse salades die eenvoudig zelf te maken te zijn. 

klik hier voor heerlijke zomerse salades

IJsjes

Het is ook de tijd dat we weer kunnen genieten van een ijsje op z’n tijd. Lekker als toetje of gewoon midden op de dag als tussendoortje om even te genieten van de zomer. Ben je er bewust van dat ook in ijsjes zout zit? Je bent niet de enige die verbaasd is. Zout zit in de ijsjes die gemaakt zijn van room, melk of yoghurt basis. Per merk verschilt het zoutgehalte, maar als je de keuze hebt en voor het diepvriesvak staat, kies dan de ijsjes met het minste zout of zonder zout. Waterijsjes met fruit zijn altijd de beste opties, ze bevatten geen vet en geen zout.

BBQ’en

Barbecueën doen we natuurlijk graag, de zon hoeft maar even te gaan schijnen en de supermarkten halen de zakken kolen uit het magazijn en zetten ze in een prominente plaats in de winkel. Zo kunnen we er bijna niet omheen om ook zelf lekker aan de slag te gaan. Maar laat je niet verleiden tot het kopen van allerlei gemarineerd vlees, kant en klare barbecue gemarineerde pakketten. Het is juist de marinade die het vlees zout maken, gemiddelde pakketten bevatten vaak meer dan 1,5 gram zout terwijl ongemarineerde bbq pakketten maar 0,2 gram zout bevatten. Gelukkig is een marinade zelf snel genoeg gemaakt zodat we het onbewerkte vlees of vis ook heerlijke smaak kunnen geven. Kruiden en specerijen geven het vlees smaak, hieronder enkele combinaties van kruiden en vlees.

Combineer gegrilde vis van de BBQ bijvoorbeeld eens met tijm, koriander, kardemom, rozemarijn of venkelzaad.

Lamsvlees van de BBQ wordt heerlijk in combinatie met rozemarijn, tijm, mint, basilicum, salie, oregano of marjolein.

Klik hier voor een aantal heerlijke BBQ recepten

Zomers gezond borrelen

Tot slot zorgen de warme zomeravonden ervoor dat we lang buiten blijven zitten met een drankje waarbij we ook graag een hapje willen. En dan geen kaasplankje of bitterballen natuurlijk, maar een gezond zoutarm hapje. We hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet.

Klik hier voor het overzicht van gezonde zoutarme hapjes

        

Meld je aan voor de nieuwsbrief!



        Waarom?

        Je krijgt in je email box:

            √ Info over zoutarme producten

            √ Zoutarme recepten

            √ Tips en tricks


        Dus schrijf je nu in!